اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

مسجد مقدّس جمکران و شبهات ...

الله

مسجد مقدّس جمکران و شبهات ...

پرسش : مستند ساختمان مسجد جمکران چیست؟
پاسخ : مستند مسجد جمکران قضیه‏اى است که مرحوم حاجى نورى در کتاب «نجم‏الثاقب» و«جنّة المأوى» و«الکلمة الطیّبة» ونیز میرزا محمّد تقى ارباب قمى در کتاب «تاریخ دارالایمان» ودیگران از کتاب «تاریخ قم» تألیف حسن بن محمد بن حسن قمى، به نقل از کتاب «مونس‏الحزین» محمّد بن بابویه معروف به شیخ صدوق نقل کرده‏اند.
این نقل مشتمل بر قضیّه‏اى از حسن بن مثله جمکرانى؛ است که در آن اشاره به ملاقاتى شده که او در سال 293 هجرى در بیدارى با امام زمان (ع) داشته است. در این دیدار حضرت به او دستور مى‏دهد که با عالم جلیل‏القدر سید ابى‏الحسن الرضا از علماى قم ارتباط پیدا کرده وبا کمک او مسجدى را در این مکان موجود بنا نماید... .( بحارالأنوار، ج 53، ص 230)
قابل توجه اینکه کتاب «انوار المشعشعین» از کتاب «تاریخ قم» واو نیز از کتاب «مونس الحزین» از امیرالمؤمنین (ع)، قضیه به اهتزاز در آمدن پرچم امام زمان (ع) از مسجد جمکران را نقل کرده است.

پرسش : مدرک نماز خاصّ مستحبى در مسجد جمکران چیست؟
پاسخ : در قضیّه‏اى که حسن بن مثله جمکرانى نقل مى‏کند، آمده است: حضرت فرمود: «...در این مکان هفت روز اقامت کن ودر آن چهار رکعت نماز گزار، دو رکعت نماز تحیّت مسجد، در هر رکعت یک بار سوره حمد وهفت بار سوره اخلاص، وتسبیح رکوع وسجود را نیز هفت بار تکرار کن. ودو رکعت نیز نماز به نیّت نماز صاحب‏الزمان به جاى آور، در رکعت اوّل سوره حمد، وهنگامى که به «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسیدى این جمله را صدبار تکرار کن، وبعد از اکمال سوره حمد، یک بار سوره اخلاص را مى‏خوانى، آن گاه ذکر رکوع وسجود را هر کدام هفت بار مى‏گویى، ودر رکعت دوم نیز همین عمل را تکرار مى‏کنى.
بعد از اتمام نماز یک بار ذکر «لا إله الاّ اللَّه» مى‏گویى وبعد از تسبیحات حضرت زهرا (ع) صد بار صلوات در سجده مى‏فرستى. آن گاه فرمود: بر تو باد به مواظبت بر این نماز وهر کس در آن مسجد حاضر شود واین نماز را به جاى آورد مثل آن است که در بیت العتیق (خانه خدا) نماز گزارده است».

پرسش : آیا سند قضیه بناى مسجد جمکران معتبر است؟
پاسخ : در مورد بناى مسجد مقدس جمکران وخواندن نماز در آن، احتیاج به بررسى سند این قضیه نیست، زیرا مطابق احادیث صحیح‏السند که در مورد اعمال مستحب رسیده هرکس به گمان رسیدن به ثواب، عمل مستحبى را انجام دهد به او ثواب داده مى‏شود گر چه آن حدیث واقعیت نداشته باشد.
کلینى به سند صحیح از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «هر کس چیزى از ثواب بر عملى بشنود وآن را انجام دهد، به او پاداش داده خواهد شد گر چه مطابق آنچه به او رسیده نباشد».
برقى به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «هرکس از پیامبر (ص) چیزى از ثواب به او برسد ومطابق آن عمل کند، پاداش آن به او داده مى‏شود گر چه پیامبر آن را نفرموده باشد».

پرسش : چرا در کتاب «تاریخ قم» که پنج باب دارد اثرى از قضیه جمکران نیست؟
پاسخ : کتاب «تاریخ قم» که الآن در دسترس محقّقین است یک چهارم اصل کتاب مى‏باشد؛ زیرا مطابق آنچه در کتاب آمده این کتاب مشتمل بر بیست باب بوده که تنها پنج باب آن به دست رسیده وچاپ شده است. ولذا احتمال قوى است که قضیه جمکران در آن بخشى از «تاریخ قم» بوده که مفقود شده است. ومرحوم محدّث نورى ومشایخ او بر اصل کتاب دسترسى پیدا نکرده‏اند. ولذا او این قضیه را از سید نعمت اللَّه جزایرى نقل کرده که اصل نسخه «تاریخ قم» در دسترس او بوده است.

پرسش : از آنجا که کتاب «مونس الحزین» کتاب معروفى از صدوق نیست لذا چگونه مى‏توان قضیه را ثابت نمود؟
پاسخ : ما نیز انتساب این کتاب را به شیخ صدوق؛ بعید مى‏دانیم، ولى این، دلیل نمى‏شود که کتاب «مونس الحزین» وجود خارجى نداشته باشد، بلکه براى شخص دیگرى است.
ابن شهر آشوب در «المناقب» این کتاب را به فتّال نیشابورى نسبت مى‏دهد ومى‏گوید: فتّال نیشابورى در کتاب مونس الحزین به سندش از عیسى بن حسن از صادق (ع) ...، آن گاه با این سند معجزه‏اى از معجزات امام حسن مجتبى (ع) را نقل مى‏کند.( المناقب، ج 4، ص 8)
علامه مجلسى نیز این معجزه را از کتاب «المناقب» نقل کرده ودر انتساب این کتاب به فتّال نیشابورى اعتراضى نکرده است.( بحارالأنوار، ج 33، ص 327)
قبل از مرحوم مجلسى، سید محمد بن ابى‏طالب حسینى در کتاب «تسلیة المجالس» از کتاب «مونس الحزین» فتّال نیشابورى حدیث نقل کرده ودر انتساب کتاب به او هیچ گونه تردیدى نکرده است.

پرسش : چرا کتاب مونس الحزین به شیخ صدوق نسبت داده شده است؟
پاسخ : احتمال دارد که این قضیه به جهت تناسب با تاریخ قم در حاشیه این کتاب نوشته شده وسپس به مرور زمان از حاشیه داخل متن کتاب شده است. واز آنجا که فتّال نیشابورى در سال 508 به شهادت رسیده ودو قرن بعد از نویسنده کتاب تاریخ قم بوده که معاصر شیخ صدوق است، لذا این کتاب به شیخ صدوق نسبت داده شده است.
این کار بسیار زیاد اتفاق افتاده است که صاحب «قاموس الرجال» نمونه‏هایى از آن را نقل مى‏کند. از آن جمله اینکه در کتاب «مقنعه» شیخ مفید؛ در مورد حدیث نماز استخاره ذات‏الرقاع آمده است. «وهذه الروایة شاذة».( المقعنة، ص 219)
ولى مرحوم مجلسى بعد از نقل کلام «مقنعه» مى‏گوید: «سید بن طاووس مى‏گوید: نزد من نسخه‏اى قدیمى از کتاب «مقنعه» است که تاریخ آن منطبق بر عصر شیخ مفید است ودر آن این جمله: «وهذه الروایة شاذة» وجود ندارد. لذا ممکن است که برخى از حاشیه‏نویسان آن را در حاشیه کتاب نوشته ولى‏به مرور زمان داخل در متن کتاب شده است.( بحارالأنوار، ج 88، ص 288)
مؤید این مطلب اینکه در زمان قدیم چاپ نبوده واز روى هر کتاب استنساخ (رونویسى) مى‏کرده‏اند وافرادى بودند که حرفه آنها رونویسى بوده است هر چند خودشان عالم به مباحث آن کتاب نبوده‏اند.

پرسش : مسجد جمکران از چه اهمیّت ویژه‏اى برخوردار است؟
پاسخ : این مسجد از اهمیّت خاص برخوردار است:
1 - مسجد، در مکانى بنا شده که مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانى از امام زمان (ع)، از مکان‏هایى است که خداوند متعال از قبل مورد توجه قرار داده است.
2 - مسجد به امر ودستور حضرت حجت (ع) بنا شده است، وهمین جهت در شرافت وقداست آن کافى است.
3 - ثواب خاصى که براى نماز در آن مسجد ذکر شده است، زیرا حضرت فرمود: «هر کس آن دو نماز را در این مکان بخواند به مانند آن است که در بیت العتیق نماز به جاى آورده است».
4 - مسجد مقدس جمکران محلّ اجتماع عشّاق وموالیان اهل بیت: خصوصاً امام زمان (ع) است ولذا از جاذبه خاصّى برخوردار مى‏باشد. چه بسا کسانى که هر هفته از راه‏هاى دور به عشق حضرت مهدى (ع) به این مکان آمده واز فیوضات حضرت بهره‏مند مى‏شوند. طبق آمارى که داده شده برخى از شب‏ها تا حدود یک میلیون نیز در این مکان مقدس از عشّاق امام زمان جمع شده‏اند.
5 - این مکان از اماکن مقدس است که بسیارى از گرفتاران وبیماران صعب‏العلاج بلکه کسانى که محال بوده از راه طبیعى علاج شوند در این مکان مقدّس شفا یافته‏اند.
6 - این مکان مقدّس از جمله مکان‏هایى است که بسیارى از عشّاق وموالیان حضرت به لقاى ایشان شرفیاب شده‏اند.
7 - این مکان از چنان قداست واحترامى برخوردار است که بزرگان علما در طول تاریخ آن با پاى پیاده یا سواره براى توسل به حضرت ونماز گزاردن در آن، از راه‏هاى دور ونزدیک، مشرّف شده‏اند.

پرسش : آیا چهل بار رفتن به جمکران براى قضاى حاجت مدرکى دارد؟
پاسخ : در مورد سؤال فوق دلیل خاصى وجود ندارد بلکه از سه طریق مى‏توان مشروعیّت آن را به اثبات رسانید:
1 - سیره متشرّعه از علما وصلحا واتقیا بر مداومت رفتن چهل بار به مسجد جمکران است همان گونه که این عمل در مسجد سهله نیز انجام مى‏شود.
2 - در روایات بسیارى به این مطلب اشاره شده که هرکس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه‏هاى حکمت از قلبش بر زبانش جارى مى‏گردد.( کافى، ج 2، ص 16 ؛ عیون اخبار الرضا (ع)، ص 258)
3 - از مجموعه روایات استفاده مى‏شود که عدد چهل در شکوفایى قابلیّت‏هاى مادّى ومعنوى تأثیر بسزایى دارد، از آن جمله:
- تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم.
- تأثیر شراب خوردن در عدم قبولى نماز تا چهل روز.
- قبولى توبه بهلول نبّاش بعد از چهل روز.
- کناره‏گیرى پیامبر (ص) از خدیجه به جهت انعقاد نطفه حضرت زهرا (س) به مدّت چهل روز.
- چهل روز دعاى عهد را خواندن باعث مى‏شود که انسان از یاران امام زمان (ع) باشد.
- امام زمان (ع) هم چهل روز تحت تربیت ملائکه بود.
- طینت حضرت آدم (ع) در چهل روز خمیر شد.
- حضرت موسى (ع) تا چهل روز با خداوند در کوه طور ملاقات داشت.
- پیامبر اکرم (ص) بعد از چهل سالگى به نبوّت مبعوث شد.
- عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است.
- شهادت چهل مؤمن بر میّت موجب مغفرت او از جانب خداوند مى‏شود.
- حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور مى‏کند.
- حدّ همسایه تا چهل خانه است.
- حریم مسجد تا چهل خانه است.
وسایر موارد.
از این احادیث وموارد دیگر استفاده مى‏شود که عدد چهل در قابلیت بخشیدن ورساندن انسان به کمالات وشکوفا شدن او تأثیر بسزایى دارد، ولذا مى‏توانیم از این موارد الغاى خصوصیّت کرده، عدد چهل وچلّه‏گیرى را در تمام موارد کارهاى خیر تعمیم دهیم.
سیّد بحرالعلوم مى‏گوید: «ما بالعیان مشاهده کرده‏ایم وبه بیان دانسته‏ایم که براى این رقم از عدد «چهل» خاصیّت وتأثیر مخصوصى در ظهور استعدادها وتکمیل ملکات انسانى در طىّ منازل وپیمودن مراحل است».( رساله سیر وسلوک، ص 23)

پرسش : آیا شب چهارشنبه به مسجد جمکران رفتن مدرکى دارد؟
پاسخ : مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانى، که خدمت حضرت مشرّف شد، ملاقات در شب سه‏شنبه بوده است. حضرت به او دستور مى‏دهد که در میان گله جعفر کاشانى بزى است، بر تو است که آن را خریده ودر این موضع ببرى وآن را در شب آینده «شب چهارشنبه» ذبح کنى وگوشت آن را در روز چهارشنبه توزیع نمایى... .( بحارالأنوار، ج 53، ص 232)
از تعبیر ودستور امام (ع) که فرمود: شب چهارشنبه بز را ذبح کن استفاده شده که این شب از ارزش خاصّى برخوردار است، ولذا مخلصین حضرت در این شب مبارک دور هم جمع مى‏شوند وبا استمداد از خداوند متعال وتوسل به آن حضرت درصدد ذبح نفس اماره خویش برآمده وحاجات خود را از آن حضرت طلب مى‏کنند.

پرسش : آیا اگر کسى چهل شب چهارشنبه به جمکران مشرّف شود به زیارت آقا نایل مى‏گردد؟
پاسخ : در مورد مسجد جمکران دلیل خاصّى نداریم که اگر کسى چهل شب چهارشنبه به مسجد جمکران برود به زیارت حضرت مهدى (ع) مشرّف مى‏شود. ولى این مطلب را مى‏توان از راه دیگرى به اثبات رسانید، وآن اینکه: مطابق برخى از روایات عدد چهل اثرى تکوینى در بروز استعدادها وبه فعلیّت رسیدن آنها دارد. حال اگر کسى به نیّت تشرّف به محضر مبارک حضرت بقیة اللَّه الاعظم به این مکان مقدّس شرفیاب شود وجداً از خدا ملاقات را بخواهد. واز طرف دیگر خود را براى ملاقات با آن انسان کامل آماده کند وقابلیّت ملاقات را نیز با اعمال صالحه تحصیل نماید، امید است که به ملاقات آن حضرت شرفیاب گردد، همان گونه که افراد بسیارى به این نتیجه رسیده‏اند.

پرسش : اگر امام زمان‏علیه‏السلام به همه جا احاطه دارد، پس چرا به جمکران مى‏رویم؟
پاسخ : آرى ما معتقدیم که امام زمان (ع) احاطه علمى دارد وهر کجا که مصلحت ببیند مى‏رود، ولى مسجد جمکران از ویژگى خاصّى برخوردار است:
اولاً: مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانى، این مکان مقدس به امر مبارک امام زمان (ع) ساخته شده وحضرت از مردم خواسته‏اند تا در این مکان حاضر شده وچهار رکعت نماز با طرز مخصوص آن بخوانند.
ثانیاً: این مکان مقدس در طول قرن‏ها محلّ اجتماع عشّاق ودلسوختگان حضرت است که از اطراف وبلاد مختلف به آن مکان مى‏آیند، ولذا ما نیز مى‏توانیم از برکات آن مکان مقدس بهره‏مند شده واز نفوس دیگران نیز استفاده نماییم. ولذا گفته‏اند که دست خدا با جماعت است.
ثالثاً: نفس حرکت به سوى محبوب از راه دور براى رسیدن به او آثار وبرکات عجیبى دارد. از یک طرف باعث توجّه بیشتر او به انسان شده واز طرف دیگر انسان را در توجّه بیشتر به آن حضرت ترغیب مى‏نماید.

پرسش : مسجد سهله چه ارتباطى با حضرت مهدى‏علیه‏السلام دارد؟
پاسخ : مطابق برخى از روایات این مسجد اقامتگاه شخصى حضرت بقیة اللَّه -ارواحنا فداه- در دوران ظهور خواهد بود.
1 - روزى نزد امام صادق (ع) سخن از مسجد سهله به میان آمد، حضرت فرمود: «اما انّه منزل صاحبنا اذا قام بأهله»؛ «آگاه باشید! همانا آن مکان اقامتگاه صاحب ما است، هنگامى که با اهلش قیام کند.»( کافى، جلد 3، ص 495)
2 - و نیز از حضرت (ع) نقل شده که خطاب به ابوبصیر فرمود: «یا ابامحمّد! کأنّى ارى نزول القائم (ع) فى مسجد السهلة بأهله وعیاله»؛ «اى ابامحمّد! گویا فرود آمدن قائم (ع) را با اهل و عیالش در مسجد سهله با چشم خود مى‏بینم.»( بحارالأنوار، ج 100، ص 436)

پرسش : در مورد حضور در مسجد سهله چه سفارشى شده است؟
پاسخ : مطابق برخى از روایات، حضور در این مسجد و نماز به جاى آوردن در آن سفارش بسیار شده است:
1 - امام صادق (ع) خطاب به علاء بن رزین فرمود: «در نزدیکى شما مسجدى هست که شما آن را «مسجد سهله» نامیده و ما آن را «مسجد شرى» مى‏نامیم. آیا در آن مسجد نماز به جا مى‏آورى؟ علاء گفت: آرى، جانم به فدایت، من در آن جا نماز مى‏خوانم. آن گاه حضرت فرمود: «ائته، فانّه لم یأته مکروب الاّ فرّج اللَّه کربته - او قال: قضى اللَّه حاجته...»؛ «آن جا برو؛ زیرا هرگز اندوهناکى به آن جا نمى‏رود جز این که خداوند اندوهش را مى‏زداید. -یا فرمود: حاجتش را برآورده مى‏کند-...».( بحارالأنوار، ج 100، ص 437)
2 - و نیز از حضرت صادق (ع) نقل شده که فرمود: «ما من مکروب یأتى مسجد السهلة فیصلّى فیه رکعتین بین العشائین و یدعو اللَّه تعالى الاّ فرّج اللَّه کربه»؛ «هیچ غم‏زده‏اى نیست که به مسجد سهله برود و در آن دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء به جاى آورد و خدا را بخواند، جز آن که خداوند غم‏هایش را زایل مى‏گرداند.»( وسائل الشیعه، ج 5، ص 266)
3 - و نیز فرمود: «اذا دخلت الکوفه، فأت مسجد السهلة، فصلّ فیه و اسأل اللَّه حاجتک لدینک و دیناک»؛ «هر گاه وارد کوفه شدى به مسجد سهله برو و در آن جا نماز بگذار، آن گاه حاجت‏هاى مادّى و معنوى خود را از خداوند طلب کن.»( بحارالأنوار، ج 100، ص 434)

پرسش : آیا در مورد حضور در مسجد سهله در شب چهارشنبه مدرکى وجود دارد؟
پاسخ : در مورد حضور در مسجد سهله در شب چهارشنبه، مدرکى از ناحیه اهل‏بیت (ع) به دست ما نرسیده است، جز این که سید بن طاووس فرموده: «اگر خواستى به مسجد سهله بروى، آن را در میان مغرب و عشاى شب چهارشنبه قرار بده که این وقت از دیگر وقت‏ها برتر است».( مصباح الزائر، ص 105)
محدّث نورى در این مورد مى‏گوید: «امّا مستند چهل شب همان عمومات است».( النجم الثاقب، ص 845)
مقصود ایشان از عمومات، روایاتى است که بر عدد چهل و عمل چله‏گیرى آثار مترتّب کرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ برچسب:, ] [ ] [ منتظران آقا ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه