اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

مقاله نقش مهدویت در دفاع مقدس

الله

مقاله نقش مهدویت در دفاع مقدس

 

   بسمه تعالی

        

 

 

چ

بی‏‏شك، فرهنگ مهدویت تأثیراتی بر دفاع مقدس داشته است. در این مقاله، به برخی از این تأثیرها اشاره شده است، از جمله تبعیت از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، افتخار سربازی برای امام عصر و ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر كه باعث شد حضور مردم در جبهه‏ها بیشتر گردد. در ادامه به برخی از صفات یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه شهدای ما در عمل این صفات را تفسیر كرده‏اندو در پایان  به برخی از تأثیرات دفاع مقدس که بر فرهنگ مهدویت دلالت دارد  اشاره می کنیم .

رهبر معظم انقلاب عزيز مي‌فرمايند: گزارش‌هاي خوب جنگ‌هاي ملي و ميهني يكي از گوياترين بخش‌هاي تاريخ هر ملت محسوب مي‌شود بسياري از آثار بزرگ هنري دنيا برروي قهرماني ملت‌ها متمركز شده‌اند، حتي آنجايي كه شكست خورده‌اند.

اميد به آينده
تحقيقاً همه زمامداران و فلاسفه بر اين باورند كه توسعه و پيشرفت و خيلي از مفاهيم روانگراي توسعه‌زا مديون اميد به آينده است و اگر هر جامعه و ملتي از اميد به آينده حذر داشته شود و اصولا آن فرد يا قوم و جامعه اميدي به آينده نداشته باشد پوچ‌گرائي و نيهيليسم توسعه‌ يافته و آن جامعه محكوم به شكست است. نيهيليسم، مفهومي است كه جدا از دلالت‌هاي فلسفي و پيچيدگي‌هاي نظري‌‌اش، در تجربه روزمره و شخصي افراد نيز معنادار است. به بيان ساده، و همان‌طور كه نيچه اظهار مي‌كند، مي‌توان نيهيليسم را بي‌ارزش‌شدن ارزش‌ها تعريف كرد.
دين مبين اسلام در دو موضوع عمده در مقابل اين پديده (پوچ‌گرائي و نيهيليسم) قد علم نموده و برخورد كرده است.
انتظار
موعودباوري و اعتقاد به مهدويت، اعتقادي بسيار غني كه در تاريخ اسلام جايگاهي خاص و بس رفيع دارد و اثربخشي خود را در حوادث مختلفي نشان داده است. يكي از حوادثي كه اين اعتقاد در آن نقش اساسي داشته است همان قيام ملت ايران به رهبري امام خميني رحمه‌الله عليه مي‌باشد.
انقلاب ما در راه آن هدفي كه امام زمان براي تامين آن هدف ظاهر مي‌شود يك مقدمه‌ لازم و يك گام بزرگ

بوده. ما اگر اين گام را برنمي‌داشتيم، يقينا ظهور وليعصر (صلوات‌الله عليه و عجل‌الله تعالي فرجه‌الشريف) به عقب مي‌افتاد.
جنگ يكي از حوادث حساس است كه بر ضد اين انقلاب تحميل شد، آحاد ملت ايران، براي دفاع از دين و تماميت ارضي خود، وارد عمل شدند و مقطعي حساس و در عين حال بسيار درخشان در تاريخ اين انقلاب عظيم به وجود آوردند كه از اين مقطع به دوران دفاع مقدس ياد مي‌شود.
هشت سال دفاع مقدس، داراي ابعاد و زواياي گوناگوني مي‌باشد كه با بررسي هر يك از اين ابعاد، در مي‌يابيم فرهنگ‌هاي ناب و ارزشمند ديني را در درون خود جاي داده است.
يكي از زواياي ارزشمند دوران دفاع مقدس همان اعتقاد به مهدي موعود به عنوان منجي عالم بشريت است (انتظار) كه در دوران دفاع مقدس، جلوه خاصي يافت و درخشان‌تر از گذشته خود را در عرصه نظام اجتماعي و سياسي و دفاعي مطرح نمود و هم‌چنين دفاع مقدس در ترويج اعتقاد به مهدويت نيز ايفاء نقش نموده و توانست در توسعه آن نقشي اساسي داشته باشد. اعتقاد به مهدي موعود در به وجود‌آمدن فرهنگ دفاعي نقشي اساسي داشت كه موجب گرديد همين فرهنگ دفاعي سرشار از قداست شده و در روح و روان يك يك افراد مدافع نظام اسلامي و اسلاميت ريشه بدواند. همان‌گونه كه مي‌دانيم اولين ابزار قدرت و توان انقلاب در مقابله با تجاوز ارتش بعث عراق پيدايش فرهنگ دفاعي است كه به افراد توانايي مي‌بخشيد و اكنون تبديل به فرهنگ شيعه و شيعيان شده است و به معناي مجموعه‌اي از دانش‌ها، آداب و علوم مربوط به حضرت بقيه‌الله(عجل‌الله تعالي فرجه‌الشريف) مي‌باشد از فرهنگ دفاع مجزانمود؟
اعتقاد به مهدويت، به مجموعه‌اي از نگرش‌ها و ارزش‌ها و هنجارهاي مربوط،‌ به ظهور موعود از سلاله پاك پيامبر اسلام (صلي‌الله عليه‌وآله) اطلاق مي‌شود. طبق آيه شريف
105 سوره انبياء اين اعتقاد قدمتي ديرينه‌ دارد و همه اديان الهي به ظهور يك منجي بشارت داده‌اند؛ ولي در دين اسلام به واسطه تعاليم قرآن كريم و بيانات پيامبر اكرم و امامان معصوم(عليهم‌السلام) و همچنين مجاهدت علمي و فرهنگي علماي شيعه، ابعاد اين اعتقاد، بيشتر آشكار شد.
با توجه به مفهوم انتظار كه عبارت است از چشم به راه بودن و اين كه انتظار واقعي، چشم به راه آمدن آينده‌اي روشن است. آينده‌اي كه در آن تحولاتي عظيم در عرصه‌هاي مختلف جامعه ايجاد شود. مي‌فهميم كه انتظار با سرشت و فطرت تمام مردمي كه فرهنگ دفاعي را در خود پرورش داده‌اند سازگاري دارد.
ميان تمام جوامع بشري، جامعه شيعي با ديدي عميق‌تر به مسأله انتظار مي‌نگرد و انتظار را آينده‌اي سرشار از خوبي‌ها و پاكي‌ها مي‌داند كه توسط فردي از نسل پيامبر اكرم(صلي‌الله عليه و آله) حاصل مي‌شود، شخصيت عظيمي كه زنده است و روزي تمام خوبي‌ها و تمام عدالت را در جهان حاكم مي‌كند. اين ديد عميق به مساله انتظار را از

كلمات معصومان (عليهم السلام) برداشت كرده است كه فرموده اند: زمين را از قسط و عدل پر مي‌كند همانطور كه از ظلم و جور پر شده است.
با دقت در روايات زيادي كه درباره اعتقاد به مهدويت وجود دارد و حتي به تواتر رسيده است، مي‌بينيم دسته‌اي از آن روايات، به آماده كردن بستر اين قيام جهاني اشاره دارد. طي اين روايات، تمام انسان‌هاي منتظر دعوت شده‌اند كه به اندازه سعي و توان خود بكوشند تا ظهور امام عصر (عجل‌الله تعالي فرجه الشريف) نزديك‌تر شود. امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايد:

هر يك از شما بايد براي خروج قائم(عجل‌الله تعالي فرجه الشريف) سلاح مهيا كند، هر چند يك تير باشد. خداي تعالي هرگاه بداند كسي چنين نيتي دارد، اميد آن است عمرش را طولاني كند، تا آن حضرت را درك كند.
بنابر اين هر شخصي منتظر وظيفه دارد مقابل كج روي‌ها و ظلم‌ها و ستم‌ها مبارزه كند و جامعه را به سمت آينده‌اي روشن پيش ببرد و در اين راه، از هيچ تلاشي، حتي دادن جان خود - دريغ نكند. دليل اين نوع تفكر است كه در تاريخ تشيع، نبردها و مبارزات زيادي به وجود آمده است كه نشان دهنده زنده بودن فرهنگ تشيع است؛ لذا در مكتب تشيع، تن دادن به حكومت هر حاكمي اشتباه است. جان دي استپل مي‌گويد. از نظر تاريخي اسلام شيعه معتقد است كه هر دولت غير مذهبي، ذاتاً فاسد است.

 رمز يا مهدي - يا مهدي ادركني - يا مهدي عجل علي ظهورك در بيشتر ادبيات روزمره رزمندگان دفاع مقدس بسيار مشهود و زبانزد خاص و عام است.

 

در قرآن  فضیلتهای ذکر شده که فرهنگ مهدویت از آن الهام میگیرد

ü     معرفت :یعنی شناخت ولایت (همان شناختی که آیت  الله بهاءالدینی در مقابل آن زانو زد)

ü     تقوا : تقوا طول دادن رکوع و سجود نیست،تقوا یعنی تسلیم در برابر ولایت

ü     جهاد : بالاترین جهاد فدا شدن برای ولایت است.

 

فرهنگ مهدویت، در دفاع مقدس و شكل‏گیری آن، نقش‏های مؤثری داشته است كه در ذیل به برخی از آ‏ن‏ها اشاره خواهد شد.

Ø        پیروی از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

این كلام ناب حضرت مهدی علیه السلام كه می‏فرماید: «و اما در رویدادهایی كه در آینده پیش می‏آید، به راویان حدیث ما رجوع كنید؛ زیرا آن‏‏ها حجت من بر شما هستند و من، حجت خدا بر ایشانم» وظیفه شخص منتظر را در عصر غیبت به خوبی روشن می‏كند؛ به همین دلیل، مردم شجاع ایران با تبعیت از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر خود، راهی جبهه‏های جنگ شدند؛ چون می‏دانستند امام خمینی رحمه الله علیه در جایگاه نایب عام امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نگاهش را از خط سبز مهدویت گرفته است و از مصادیق بارز «رواة حدیثنا» می‏باشد؛ به همین دلیل دارای جاذبه‏ای معنوی بود و بسیجی‏ها پروانه‏وار، گرد شمع وجودش می‏چرخیدند و عاشق او بودند؛ چرا كه عاشق امام زمانشان بودند و عشق به امام راحل را در راستای عشق به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‏دانستند. آنان، معتقد بودند هر عشقی بدون عشق به امام زمان علیه‏السلام به كار آنان نمی‏آید و اگر امام راحل حرفی می‏زد و دستوری صادر می‏كرد، دوستدارنش به هر قیمتی كه بود، خواستة آن بزرگوار را اطاعت می‏كردند؛ چون واقعاً درك كرده بودند كه خواستة امام راحل در راستای خواسته امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‏باشد.

یكی از مهم‏ترین خواسته‏های امام امت رحمه الله علیه حفظ نظام و مبارزه و جهاد در راه اسلام و ارزش‏های اسلامی و مهدوی بود. این كه امام رحمه الله علیه می‏فرمود: «امروز، جنگ بین اسلام و كفر است و برهمة مسلمین واجب است دفاع کنند». و این كه می‏فرمودند: «من به تمام جهانیان با قاطعیت اعلام می‏كنم كه اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همة دنیای آن‏ها خواهیم ایستاد و تا نابودی همة آن‏ها از پای نخواهیم نشست». به خاطر حفظ اسلام بود. مردم نیز حضور در جبهه‏ها را از وظایف شرعی خود می‏دانستند.

شهید حاج محمد ابراهیم همت در وصیت نامه ی خود می‏فرماید: «پیام من فقط همین است: در زمان غیبت، اطاعت محض از ولایت فقیه داشته باشید» نشان دهندة این مطلب است كه رزمندگان ما با تمام وجود از ولی امر و نایب امام زمان خودشان تبعیت می‏كردند. چه بسیارند پیام‏ها و وصیت‏نامه‏هایی كه نشان دهندة این مطلب مهم می‏باشند!

شهدای ما و یا رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس، انتظار و اعتقاد به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را با پیروی از ولایت فقیه، در عمل و بسیار ملموس به ما نشان دادند. آنان، چون واقعاً اعتقاد داشتند كه راهشان و هدفشان و مكتبشان اسلامی و مهدوی است، مشتاقانه وارد جبهه‏های جنگ می‏شدند.

Ø       ایجاد ارتباط معنوی

یكی دیگر از تأثیرات فرهنگ مهدویت بر دفاع مقدس، این نكته است كه بسیاری از رزمند‏گان برای یافتن ارتباط معنوی و حتی دیدار و ملاقات با حضرت بقیة‏الله عجل الله تعالی فرجه الشریف در جبهه‏ها حاضر می‏شدند. بی‏شك در دوران هشت سال دفاع مقدس، افراد زیادی توانستند با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ارتباط

 

معنوی خوبی برقرار كنند؛ چون محیط سرشار از معنویت جبهه‏ها این زمینه را برای آنان فراهم می‏نمود و آنان، با مناجات‏های شبانه با آن حضرت و فریاد‏های روزانة «یا مهدی ادركنی» در هنگام نبرد، اعتقاد به فرهنگ مهدویت را در خود عمیق‏تر می‏كردند.

وصیت‏نامه‏ها، خاطرات و دست‏نوشته‏هایی كه از دوران دفاع مقدس از آن عزیزان سفر كرده برجای مانده، دریایی است از فرهنگ مهدویت كه ارتباط‏ها، و حتی ملاقات‏ها و زمزمه‏های دلتنگی زیادی در آن‏ها موج می‏زند. اگر در این آثار برجای مانده از آنان، دقت كنیم، به این نكته می‏رسیم كه با توجه به حجم عظیم این قبیل خاطرات و آثار مكتوب، ارتباط و ملاقات با آن حضرت برای برخی از رزمندگان حاصل شده است.

 

مقام معظم رهبری در این زمینه می‏فرماید:

خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت آن عزیز و محبوب دل‏های عاشقان و مشتاقان را از نزدیك زیارت كرده‏اند؛ بسیاری، از نزدیك با او بیعت كرده‏اند، بسیاری از او سخن دلگرم‏كننده شنیده‏اند، بسیاری از او نوازش دیده‏اند و بسیاری دیگر بدون این كه او را بشناسند، از او لطف و محبت دیده‏اند و او را نشناخته‏اند.

در همین جبهه‏های جنگ تحمیلی، جوان‏هایی كه در لحظه‏های حساس، احساس نورانیت و معنویت كرده‏اند، لطفی از غیب به سوی دل‏های خودشان حس و لمس كرده‏اند، نشناختند و نفهمیدند.... پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف عزیز یك پیوند ناگسستنی است.

Ø       افتخار سربازی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

یكی دیگر از تأثیرات فرهنگ مهدویت بر دفاع مقدس، این است كه رزمنده‏ها خودشان را سرباز امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‏دانستند و معتقد بودند این مملكت، مملكت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر واقعی آنان، آن حضرت است. آنان پذیرفته بودند آن كسی كه در جبهه‏ها فرماندهی می‏كند، خود حضرت می‏باشد و با این دید وارد جبهه‏ها می‏شدند؛ لذا نه تنها خسته نمی‏شدند، بلكه با تمام وجود در این راه گام برمی‏داشتند و سختی‏ها و مشكلات را با جان و دل می‏خریدند. امام خمینی رحمه الله علیه چقدر زیبا دربارة آن بزرگواران بیان فرموده است كه:

همه شما چه ارتش چه ژاندارمری، چه سپاه پاسداران و داوطلبانی كه برای دفاع از اسلام و دفاع از شرافت اسلامی خودشان به جبهه‏ها می‏روند؛ همة شما لشكرهای اسلامی هستید. همة شماها ارتش امام زمان هستید.

 

 

در بخشی از وصیت‏نامة شهید ناصر محمدخانی كه در تابستان 1361ش به فیض شهادت رسیده، به این نكته چنین اشاره شده است: «ما هیچ نگرانی نداریم؛ چون فرمانده ما امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در جلوی ما حركت می‏كند». او در ادامه از یك امداد غیبی خبر می‏دهد كه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایتی به ایشان و همرزمانش كرده است و


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ برچسب:, ] [ ] [ منتظران آقا ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه